Natten var sort - og gul

Natten var sort - og gul

22-09-2016
Det var ikke kun fordi vejret var bedre end nogensinde denne september, men fordi det var Global Beer Responsibility Day, en verdensomspændende opfordring til at drikke med respekt og passe på hinanden, når vi er i festligt lag. Store dele af Carlsbergs personale og deres absolut øverste ledelse og herunder Hr. Flemming Besenbacher (bestyrelsesformand for Carlsberg, Carlsbergfondet og Tuborgfondet) i Danmark, havde besluttet at markere dagen ved at støtte Natteravnenes arbejde i nattelivet.

  • Citat Anders Bering: "Tusind tak for et fantastisk indblik i det store arbejde, I gør for et tryggere natteliv. Det var en virkelig god og lærerig oplevelse, som jeg håber flere af vores kollegaer kan få glæde af senere. Også stor tak til de af jer Carlsberg kollegaer, som har været med til at arrangere og deltage i dag. Dejligt at I ville være med.
Sammen med Natteravnene tog de de velkendte, gule jakker på, og demonstrede, hvor effektivt vi kan arbejde for ansvarligt alkoholindtag og tryghed i nattelivet ved at samarbejde på tværs af frivillige organisationer, erhvervslivet og offentligheden. Natteravneideen er unik, idet den kan beskrives som et franchisekoncept for frivillige.
Indsatsen udføres af ganske almindelige frivillige voksne, som helt uafhængig af baggrund vælger at tage et medansvar for udviklingen i deres lokalområde. På lokalt plan arbejder man på at skabe tryghed, især for børn og unge samt deres forældre, gennem en ansvarlig, omsorgsfuld og forebyggende synlig tilstedeværelse i det offentlige rum og i nattelivet. De er desuden medvirkende til øget livsglæde, trivsel og integration for børn og unge - med fokus på børn og unge i en udsat position.
 
Natteravnene har i næsten to årtier været et forbilledligt eksempel på de frivillige sociale indsatser, som Fonden for Socialt Ansvar hver dag arbejder for at realisere, og som Tuborgfondet støtter for at bringe frivillige, den private sektor og offentligheden tættere sammen.

  • Citat Pernille Bruun: "Det var en rigtig god og interessant oplevelse at få et indblik i deres arbejde. Kunne sagtens mærke at de unge sætter pris på dem og deres tilstedeværelse i nattelivet.
Global Beer Responsibility Day er et initiativ taget af Carlsberg og bryggeriets konkurrenter, Anheuser-Busch InBev, Heineken, og mange andre lokale bryggerier og ølforeninger. Formålet med dagen er, at bygge videre på den succes, som samarbejdet mellem tusindvis af bryggeriarbejdere, offentlige og private organisationer og kunder har været, for at reducere skadelig brug af alkohol.
Samarbejdet involverer også aktiviteter til bekæmpelse af spritkørsel og mindreåriges forbrug, bartender- og tjenertræning samt uddannelse af forbrugerne, ligesom målet er at fremme FN’s bæredygtig udviklingsmål om at behandle og forhindre skadelig brug af alkohol. Fredag den 16. september vil bryggerier, regeringer, NGO'er og detailhandlere i 79 lande rundt omkring i verden markere den anden årlige Global Beer Responsibility Day ved kollektivt at fremhæve vigtigheden af at drikke ansvarligt og passe på hinanden, ligesom Natteravnene gør det hver weekend.

  • Citat Ana Teofilovic: Natteravnene is such a nice organisation with a great purpose, and I'm really impressed by your good reputation in the streets and how happy everyone was when we came with our yellow jackets.  We talked about many things and had some good laughs.
Vi ønsker ikke at være fortalere for en alkoholkultur, hvor man peger fingre af hinanden, men vi opfordrer alle til at drikke med respekt for den situation, de er i, opføre sig ordentligt og passe på hinanden. Derfor var vi stolte af at gå på gaden sammen med Natteravnene fredag aften i anledning af Global Beer Responsibility Day.

I midten af billedet ses Flemming Besenbacher, formand for Carlsberg Fonden, på vandring med Natteravnene i Grenaa.